Hvad er Thaimassage ?



Thai massage er en massageform, der kombinerer punkttryk med yogastillinger.


Man mener at Thaimassage har været anvendt i mere end 2500 år. Traditionel thai massage udføres uden olie eller creme.


Ved thaimassage bruger behandleren hænder, arme, albuer, fødder, knæ og ben til at bevæge dig ind i en række yoga-lignende strækninger mens behandleren også presser på dine muskler og anvender punkttryk.


Thaimassage kan gøre ondt men der er det vigtigt at man som modtager informere behandleren om det, således at behandleren kan lette på trykket.



Massage er ikke kun rart, mens det står på. Det kan også reducere dit stressniveau og nedsætte dit forbrug af smertestillende medicin.

 

Smerte
Regelmæssig massage, hvor der bliver løsenet op for stive muskler, og hvor blodcirkulationen bliver stimuleret kan det lette smerter fra for eksempel sports skader, hovedpine og gigt, hvilket kan reducere forbruget af smertestillende medicin. I et studie fra 2003 så man, at massage mod rygsmerter minimerede behovet for smertestillende medicin med 36 procent.

Blodtryk
Massage kan have en positiv effekt på blodtrykket. Et studie fra University

of South Florida viste, at bare ti minutters massage tre gange om ugen, i tre uger kunne sænke blodtrykket hos patienter med forhøjet blodtryk.

Stress, angst og depression
Når det kommer til at bekæmpe stress, angst og depression kan en jævnlig massage også have en effekt.

Efter at have gennemgået flere massagestudier, konkluderede Touch Research Institute, der hører under University of
Miami School of Medicine, at massage virker lindrende på angst og depression ved at påvirke kroppens biokemi. Bl.a. har man undersøgt niveauerne af stress hormonet kortisol hos 500 personer med stress relaterede problemer, og der kunne man se, at massagen sænkede niveauet med op til 53 procent, og samtidig steg niveauet af neurontransmitterne serotonin og dopamin, der kan reducere stress. Man har også set, at brystkræftpatienter, der fik massageterapi, følte sig mindre deprimerende og vrede og havde mere energi.

Immunforsvar
Fordi massage kan mindske niveauet af stress hormoner, der kan have en negativ
indflydelse på immunforsvaret, har massage også en positiv effekt på immunforsvaret. For eksempel fandt amerikanske forskere ud af, at collegestuderende, der var stressede på grund af en kommende eksamen, havde et bedre immunforsvar og mindre angst, når de fik massage.

 

Musklerne
Det, at musklerne bliver masseret godt igennem efter hård træning, er med til at sænke niveauet af inflammation. Dermed kan det hjælpe musklerne med at komme sig hurtigere ligesom det midlertidigt kan afhjælpe ømhed.

 

Væskebehov
Når du har fået en omgang massage, bliver du ofte rådet til at drikke vand, fordi kroppen efter sigende er i gang med at skille sig af med affaldsstoffer fra musklerne, der ryger over i blodet, og derefter skal nedbrydes og udskilles med urinen. Det er dog ifølge New York Times ingen forskning, der viser, at det skulle være specielt godt at drikke vand efter massage, men modsat er der heller ikke forskning, der viser at det skulle være dårligt. Så rådet lyder: Hvis du har lyst til at drikke vand efter massage, så gør det.

Kilde: Livestrong.com, Webmd.com, Huffingtonpost.com, Nytimes.com